Współczesne magazyny nie mogą obejść się bez maszyn, jakimi są wózki widłowe. Używane są do przewożenia większych, jak i mniejszych ładunków, a także do umieszczania towarów na wyższych półkach składu. Urządzenia te charakteryzują się nie tylko odmiennym przeznaczeniem, ale i napędem, na co przed zakupem warto zwrócić uwagę. Czemu? Nie tylko ze względu na koszty eksploatacji, ale również na środowisko, w jakim sprzęt ma działać. Chcesz wiedzieć, jakie napędy mają wózki widłowe? Przeczytaj ten artykuł. Znajdziesz w nim najważniejsze informacje dotyczące silników i sposobów zasilania.

Wózki widłowe elektryczne

Wśród najpopularniejszych sztaplarek są przede wszystkim te napędzane przez akumulator. Są one chętnie wybierane, bo:
  • emitują dużo niższy hałas niż inne urządzenia z odmiennym napędem,
  • nie produkują żadnych substancji szkodliwych,
  • gwarantują skuteczną pracę w różnych warunkach.
Dzięki swoim właściwościom widłowy magazynowy wózek elektryczny stanowi częsty wybór, szczególnie w zamkniętych przestrzeniach, jak hale magazynowe. Spisze się zarówno w przypadku obsługi regałów wysokiego składowania, mając udźwig nawet do 2 ton, jak i w hurtowniach z wąskimi alejkami między półkami. Nadaje się jednak nie tylko do wznoszenia i sztaplowania ładunków, ale i przewożenia ich. Elektryczne wózki magazynowe są cenione za wydajność przeładunkową.  

Wózki widłowe spalinowe

Drugą, szerszą kategorią sztaplarek są maszyny spalinowe. W tym przypadku można wyróżnić trzy modele napędów. Do popularnych należą wózki widłowe gazowe oraz na olej napędowy (Diesle), a oprócz nich – urządzenia wykorzystujące silniki benzynowe. Cechą charakterystyczną napędów na tradycyjne paliwa jest to, że emitują spaliny. To oznacza, że maszyn wyposażonych w takie silniki, rzadziej się używa w zamkniętych pomieszczeniach. Chodzi tu nie tylko o emisję dwutlenku węgla, ale i innych, bardziej toksycznych produktów spalania. Niemniej producenci wózków widłowych implementują różne nowoczesne rozwiązania, mające redukować spaliny, łącząc np. elektrykę z silnikami spalinowymi. Na czym polega takie połączenie? Otóż sam pojazd napędza klasyczny motor – benzynowy, gazowy lub na ON. Natomiast do obsługi pomp hydraulicznych wykorzystuje się akumulator. Dzięki temu nie tylko udaje się uzyskać sprzęt zdolny do pracy w różnych warunkach, ale i charakteryzujący się wyjątkowo ekonomiczną eksploatacją. Co więcej – cechuje go również długa żywotność (dlatego w sprzedaży popularne są m.in. używane wózki widłowe gazowe) i absolutnie minimalna emisja szkodliwych gazów.

Jakie wózki są lepsze?

Trudno jednoznacznie wskazać, czy któreś z prezentowanych rozwiązań jest warte większej lub mniejszej uwagi. Wszystko zależy od tego, w jakich warunkach będzie się pracować wózkiem. Akumulatorowe częściej wykorzystuje się tam, gdzie jest większa, ale zamknięta przestrzeń (starsze modele, zasilane ołowianymi akumulatorami, mają większe gabaryty). Spalinowe natomiast – gdzie konieczne są kompaktowe rozwiązania. Obie technologie mają swoje wady i zalety. Warto więc to rozpatrzeć z indywidualnej perspektywy lub sięgnąć po radę specjalistów.